איך בונים אסטרטגיית מותג

תוכן עניינים

מהו זהות מותג?

זהות מותג הוא המרכיב הנוסף שהופך את העסק שלך לייחודי ושונה מול כל עסק אחר.

זהות מותג כוללת בתוכה אלמנטים עיצוביים(ויזואליים) כגון: תבנית, צבעים, עיצוב ולוגו.

זהות מותג זה איך העסק מציג את עצמו לקהל וצורב את עצמו בתודעת הלקוח.

כלומר, זהות מותג זה מה אתה כבעל העסק, הלקוחות שלך וקהל היעד שלך יכולים לראות.

אם ברצונך לבנות זהות מותג חזקה המדריך הזה במיוחד בשבילך.

זהות מותג, מותג ומיתוג

רוב האנשים לא עושים את ההבחנה בין זהות מותג, מותג ומיתוג. לכל אחד מהמרכיבים הללו יש משמעות ייחודית משלו.

מהיא זהות מותג

המטרה בבניית זהות מותג היא לספר את סיפור העסק בצורה שמייצרת אחריות מיתוגית, מודעות לעסק והתרגשות.
במילים אחרות, זהות מותג זה איך אני רוצה שהלקוחות שלי וקהל היעד שלי יתפסו את העסק שלי ואת השירות שלי.
זהות מותג חזקה חשובה לעסקים בכל גודל קטנים כגדולים.

בנייה מוצלחת של זהות מותג היא אחד הנכסים החשובים והמוערכים ביותר.
זהות המותג של חברות גדולות כגון קוקה קולה, נייקי ואחרות משתקפות במותג שלהם.

"אנחנו מיד נזהה לוגו / פרסום של קוקה קולה, סלקום , הוט וחברות גדולות נוספות וזה כיוון שהמיתוג שלהם מופיע באופן קבוע בכל מקום ובכל פרסום של העסק.
עסקים קטנים לרוב חושבים שהם לא צריכים את זה ולא צריכים את העקביות בחשיפת המותג וכאן הם טועים! אנשים מזהים עסקים לפי זהות המותג שלהם!
רק אנשים עם תודעה נמוכה לא דואגים לעיצוב ובניית מותג. בעלי עסקים שחושבים בגדול ועל גידול מבינים שזהות מותג חזקה ומיתוג מקצועי ומדויק הם קריטיים להצלחת העסק ומוכנים להשקיע.

עיצוב זהות מותג לוקחת את המרכיבים הויזואליים ומייחדת אותם לתוך זהות מתאימה.

כל האלמנטים לזיהוי המותג צריכים להיות אחידים בנראות שלהם, בשימוש בהם בכל המדיות, לשמור על אותה ייחודיות, פלטת צבעים, תחושות ורגשות שהם מעלים וכמובן בידול וייחודיות.

יצירת אפקט ה WOW

זהות מותג חזקה מובילה ליתרון מול המתחרים, בולטות וייחודיות.

לדוגמא:  לקוח יעדיף לעבוד עם ספק אחד שמספק מספר מוצרים כיוון שיש לו חוויה טובה עם מוצר אחר של הספק.

אפקט  WOW  מחובר באופן ישיר עם חוזקת המותג, אמינות המותג ותורם למחזוריות ולמכירות של העסק.

הלקוח מעדיף את המוצר/שירות של העסק שלך בגלל שייצרת זהות מותג חזקה אצלו המבוססת על אמינות, מקצועיות ומקצוענות והעלאת המודעות למותג ותפיסת המותג בעיני הלקוח.

זכרו, אם השקעתם ויצרתם זהות מותג חזקה או שהתעלמתם מכך עדיין לעסק שלך תצטייר תמונה ותפיסת מותג אצל הלקוחות.

מצד שני, כשללקוחות יש חוויה לא טובה הם באופן אוטומטי מחברים אותו לכל המוצרים / שירותים של העסק ולא רק למוצר ספציפי.

לדוגמא: כאשר יש על עסק תגובות שליליות, חוויית שירות מאכזבת, תלונות וכדו אמינות המותג נפגעת.

מסקנה: אם אתה רוצה זהות מותג חזקה ותמונת עסק טובה תדאג תמיד להיות פעיל, יוזם ומגיב וקיים דיונים ותהליכי שיווק ומכירה שעוזרים לעצב את תפיסת המותג בעיני הלקוח וכך המיצוב וכמות המכירות של השירות/מוצר יעלה.

מה זה מותג:

מותג זה השילוב של קהל היעד שלך ותפיסת חווית הלקוח לעסק שלך.
לוגו הוא לא מותג.
הרבה בעלי עסקים מקשרים באופן מיידי את המילה מותג ללוגו.
מרבית בעלי העסקים מתעניינים בשירות של יצירת מיתוג ולא בניית מותג.

חשוב לדעת: לוגו וייצוגים גרפיים הם לא בניית מותג אלו סך הכל סמלים גרפיים שלא מייצגים את כל הזהות המיתוגית של העסק.

לוגו לא מייצר מותג. לוגו הוא צעד אחד לכיוון בניית זהות מותג לעסק.

אסביר, תפקידו של מעצב גרפי אינו לייצר מותג או לייצר זהות מיתוגית.

מותג חזק מקשר בין מה שהעסק עושה ואיך שהוא עושה את זה.

מותג חזק מייצר אמון ואמינות אל מול הלקוחות הקיימים וקהל היעד הרלוונטי.

המותג של החברה הוא ההבטחה שאתה נותן ללקוחות שלך ולקהל היעד שלך בכל הקשור למוצרים/שירותים של החברה.

המותג קיים בכל אינטראקציה של הלקוחות / קהל היעד שלך עם החברה. כולל בתמונות שמשתפים, אתר החברה, בתוכן שמפורסם, במצגות שמעבירים, במפגש ישיר עם הלקוח ובכל ממשק של העסק עם קהל היעד.

 

חשוב: תמונת המותג היא לא מה שאתה כבעל עסק אומר על המותג, תמונת מותג היא איך הלקוחות שלך / קהל היעד שלך תופס את העסק שלך.

לרוב, בעלי עסקים רוצים שהלקוחות שלהם יתפסו את המותג שלהם כחדשני, רענן ועוד, אך מה שחשוב באמת זה לא איך אנחנו רוצים שהלקוח שלנו יראה אותנו אלא איך הלקוחות שלנו באמת רואים אותנו ואת השירותים / מוצרים שלנו וזה למעשה מייצר "תמונת מותג"

 

בשורה תחתונה מותג = מה אנשים אומרים עלינו כשאנחנו לא בחדר.

 

מה זה מיתוג:

מיתוג הוא תהליך לבניית שם עסק, לוגו, סלוגן, מוצרים, שירותים ועוד.

מיתוג הוא לא רק קונספט עיצובי כגון שם עסק או לוגו הוא מכיל הרבה מעבר לכך : תדמית העסק, איך המוצרים/שירותים של העסק מפורסמים וכמובן הערך והמסר של העסק וכל אחד מהמוצרים / שירותים.

תפקידו של תהליך מיתוג הוא לייצר מודעות למותג, אחריות מיתוגית וכמובן לשרת את תפיסת המותג.

בניית מותג ותהליך מיתוג הוא לא רק לחברות וארגונים. מיתוג חשוב עבור כל עסק וגם עבור עסק של אדם אחד שהפך להיות יותר ויותר רווח בשנים האחרונות. עסקים של one man show  שמייצרים מיתוג גבוהה ואף הופכים לאוטוריטות בתחומם.

מיתוג אישי צבר תאוצה רבה בשנים האחרונות במיוחד ברשתות החברתיות ואותם אנשים צברו כמות נכבדה של עוקבים והפכו למשפיענים בתחומם.

באופן טבעי, אני בטוחה שנחשפת ללא מעט עסקים של one man show המשקיעים את כל האנרגיה שלהם, לא מעט כסף וזמן ליצירת זהות מותג חזקה ומיתוג אישי.

על מנת לבנות מיתוג מנצח חשוב לקחת כמה מרכיבים בחשבון:

  • נכסים מיתוגיים: נכסים גרפיים/ פונטים , צבעים, פלטת צבעים ועוד.
    כל מה שמחבר את הפנים של העסק כלפי חוץ באופן ויזואלי.
  • אסוציאציות מיתוגיות: כל מה שאנשים מחברים באופן אוטומטי למותג שלנו.
  • מודעות מיתוגית: היכולת של הלקוחות שלנו לזהות את המותג באופן מיידי (בולטות)
  • מיצוב המותג: תפיסת המותג שלנו ביחס למתחרים בענף
  • הבטחה מיתוגית: ההבטחה הייחודית של העסק.
  • ערכי המותג: מה מנחה את העסק בקבלת ההחלטות וההתנהלות.
  • קול העסק: איך העסק מדבר…

יצירת אסטרטגיית מותג

כפי שציינו בפרק הקודם, מותג מוגדר ע"י איך אנשים תופסים את העסק שלך ולא ע"י מה אתה אומר על העסק שלך.
כל החלטה שהעסק לוקח וכל הפעולות שהעסק מבצע משפיעות באופן ישיר על המותג

עיצוב לא מושקע, זהות מותג חלשה, שיווק לא אפקטיבי, מסרים לא עיקביים, שיתופי פעולה לא נכונים. כל אלה ועוד יכולים לפגוע באופן מיידי במותג!

במקום להשאיר את תמונת המותג ותפיסת המותג שלך בעיני הלקוח ליד המקרה, נכון יותר לבנות, לעצב ולמצב את המותג שלך בצורה המדוייקת ביותר.

בניית זהות המותג ומיצוב לא מבטיח שקהל היעד שלך יתפוס את המותג בדיוק כמו שאתה רוצה אבל זה חד משמעית יעזור לעצב ולמצב את תפיסת המותג שלך בעיני הלקוחות.

זהות המותג היא למעשה הפנים של העסק. זה מה שמייצר אמון ואמינות בעיני הלקוחות וקהל היעד ובנוסף מספק את היסודות לפרסום ושיווק.

זה מחזק את המשימה של העסק והערכים ועוזר לגיוס לקוחות חדשים ומהדק את הקשר עם לקוחות קיימים.

 

אסטרטגיית מותג תפקידה לסייע בהשגת המטרות שעלו.

במילים אחרות, איך החברה שלך תבנה, תעצב ותשתף את המותג עם הקהל הרחב.

למה צריך אסטרטגיה מיתוגית?

לכל חברה יש מותג וזהות מותגית. השאלה היחידה היא אם תשאיר את המותג והזהות המיתוגית שלך ליד המקרה או תבנה זהות מותג מובילה באמצעות צעדים מתוכננים שיעזרו לעצב את תפיסת המותג ותמונת המותג שלך בעיני הלקוחות וקהל היעד.

אף חברה או מוביל דעה לעולם לא השאיר את תפיסת המותג ותמונת המותג ליד המקרה.

להפך, חברות ועסקים קטנים וגדולים כאחד כל הזמן מגדירים את המשימה והערכים שלהם בנוסף לשאר הדברים ולא משאירים דברים ליד המקרה ולתפיסת מותג לא מדויקת אל מול הלקוחות שלהם.

במילים אחרות, עסקים חכמים מייצרים זהות מותג ותמונת מותג מדויקת ככל הניתן ולא משאירים דבר ליד המקרה. הכל ברור ומתוכנן. ויש לכך סיבה טובה: 87% מהלקוחות יקנו מוצר / שירות רק בגלל ערכי המותג.

בניית מותג דורשת מהחברה לבצע באופן מתוכנן ומכוון החלטות חכמות בכל הקשור לזהות הויזואלית ולסיפור העסק.

אסטרטגיית מותג באה על מנת לסייע לך להשיג את המטרה. למעשה, זאת התוכנית שלך לאיך לעזור לעצב את תפיסת המותג שלך בעיניים של הקהל שלך.

הקהל כולל בתוכו: לקוחות קיימים, לקוחות פוטנציאלים, העובדים שלך, השותפים שלך וכל מי שקשור בדרך כזו או אחרת למותג שלך אם באופן ישיר, דרך מייל,רשתות חברתיות, מפגשים פיזיים ועוד.

אם אתה מרוצה מהעסק שלך ומהכסף שהוא מייצר אתה יכול להפסיק לקרוא כאן!!!, אבל אם אתה רוצה לגדול ולשפר את ההכנסות והרווחים אתה חייב להיכנס לתוך המגרש.

ריימונד ריי אמר:

" אם אתה מרוצה מהעסק שלך, מרוצה מההכנסות, אין בעיה – אתה לא צריך לעשות כלום. אבל, אם אתה דואג מהמתחרים שלך, אם אתה חושב על שיפור המותג שלך וזהות המותג שלך, אם אתה רוצה לקחת את העסק שלך לשלב הבא אז תעלה מחירים.
אם אתה רוצה לגרום לאנשים להתרגש מהעסק שלך אז תשקיע בעיצוב ובתוכן טוב."

אסטרטגיה ברורה ומדויקת תעזור לך להוביל את העסק שלך לשלב הבא.

איך בונים אסטרטגיה מיתוגית אפקטיבית?

ישנם שלושה שלבים לבניית אסטרטגיה מותג אפקטיבית שרוב החברות משתמשות בהם.

גילוי , הגדרה, ביצוע

שלב ראשון: שלב הגילוי

אם אתה עסק חדש ועדיין אין לך זהות מיתוגית כלומר "תמונת מותג" שלב הגילוי הוא פשוט.
העסק שלך לא מוכר לאף אחד ואין מה לגלות, אתה יכול להמשיך ישר לשלב השני שהוא הגדרת זהות מותג.

אם יש לך עסק קיים אל תדלג על שלב זה, מחקר שוק הוא חשוב וקריטי להצלחה.

לפני שאתה מגדיר או משנה את זהות המותג אתה חייב להבין את זהות המותג הקיימת שלך באופן אובייקטיבי ולראות את כל המרכיבים המשפיעים על איך העסק שלך מציג את עצמו לקהל.

זה כולל, הערכת הלקוחות שלך, התעשייה שבה אתה נמצא,חזון, ערכים, זיהוי מותג, תמונת מותג וכמובן המותג עצמו.

 

ארבעת השלבים לגילוי :

  • תתחיל לחקור ולהעריך את הזהות הנוכחות שלך.

    לרוב המקור של הזהות מותג הוגדר לפי חזון החברה ( למה חברה שלך קיימת), המשימה ( מה חברה שלך עושה) וערכים ( האמונות שמנחים את הפעילות שהחברה מבצעת).

    יתכן וכבר יש לך חזון, משימה וערכים כתובים אבל אל תדאג אם אין לך.

    ישנם חברות שבוחרות לכתוב את החזון הערכים והמשימה ואף לתלות אותם על קירות המשרד או באתר שלהם. אחרים פחות פורמליים ולוקח להם יותר זמן להבין מה החזון שלהם המשימה בערכים.

    תרגיל חשוב לחברות שקיים אצלם חזון, משימה וערכים הוא לבדוק אם כל זה עדיין רלוונטי למצבם כיום.

    הנה כמה שאלות שאפשר לשאול:

    • האם יש מרכיבים שעלו בתרבות הארגונית שמשפיעים על החזון משימה וערכים?
    • האם חלק מהאלמנטים לא קיבלו התייחסות ראויה או שכבר לא קיימים?
    • מה הכי חשוב לך בעסק
    • האם זהות המותג שלך והשיווק מתקשרים בצורה טובה עם המותג המקורי שלך.

  • ביצוע מחקר שוק וניתוח מתחרים

    ברגע שזיהית את הבסיס של זהות המותג השלב הבא הוא חקר שוק וניתוח מתחרים.

    כמה שאלות חשובות בביצוע מחקר שוק:

    • מה גודל השוק ( קהל היעד) שלך.
    • איך השוק השתנה מהשלב שבו פתחת את העסק

      זה לא מספיק להבין את השוק על מנת לפתח זהות מותג חזקה אתה חייב גם להעריך את המתחרים שלך על מנת להבין איפה העסק שלך עומד בתוך התעשייה.

ישנם שלושה דרכים לביצוע חקר מתחרים טוב

    • זהה את המתחרים שלך והמתחרים שאליהם אתה רוצה להשוות
    • אסוף כמה שיותר מידע על החברות שאליהם אתה רוצה להשוות
    • בצע ניתוח נתונים (מאמר: 10 טיפים לביצוע חקר מתחרים)

  • פיתוח הפרסונה שאליו אתה פונה.

    • יצירת ישות לקוח עוזר להבין את הדברים הבאים
    • מי הלקוחות שלי
    • מה המטרות והתסכולים והכאבים שלהם
    • איפה הם מעבירים את הזמן שלהם
    • מתי הם הכי פעילים/ פנויים
    • איך מבצעים אינטראקציה עם המוצרים שלך

  • בצע הערכה איך אנשים תופסים את המותג שלך ואת זהות המותג

    מותג בריא נמדד בדרכים שונות כולל תדמית מיתוגית, מודעות למותג, נכסים של המותג, מיצוב המותג ביחס למתחרים ומוצרי המותג.

    אין ספק שאתה יכול לקחת את כל הפרמטרים בחשבון או להתעלם מהם אבל אתה חייב לדעת עם המותג שלך משגשג או מאבד מערכו לפני שיהיה מאוחר מדי.

    חשוב לזכור, יש לבצע הערכת מותג גם בתוך הארגון (עובדים, ספקים) וגם מחוץ לארגון כלומר כל השאר (לקוחות, קהל יעד, שותפים ועוד) על מנת לקבל תמונת מותג מדויקת.

    האם ואיך מגיבים ששומעים את שם המותג שלך?  בצורה חיובית, טבעית, שלילית?

    התובנות מהבדיקות יעזרו לך להבין את תפיסת המותג שלך ואת הנקודות שאולי יש צורך לשנות או לשפר כחלק מבניית תמונת מותג חזקה.

שלב שני - ישות מותגית

  • תגדיר את תמצית ישות המותג שלך

    אחרי שהבנת איך המותג שלך נתפס ואת המיקום שלו ביחס לשוק, עכשיו אפשר להתחיל להגדיר את זהות המותג החדשה שלך.

    להזכירך, הבסיס של הזהות המותגית לרוב מוגדר על ידי חזון החברה( למה החברה קיימת), המשימה שהוגדרה ( מה החברה עושה) והערכים( ערכים ואמונות שמנחות את פעילות החברה).
    אם אתה בדיוק בשלב הקמת העסק, התחלה עם הדף הריק ועכשיו יש בידיך את ההזדמנות להגדיר את כל הפרמטרים בצורה מדוייקת עבורך.
    אם אתה עסק קיים, בשלב הגילוי ביצעת הערכה של זהות המותג כפי שהוא נתפסת כיום. השלב הנוכחי הוא לבצע שינוי לממצאים כך שיתאימו את זהות המותג לחזון הנוכחי, למשימה שהגדרתם ולערכים

  • הביאו לידי ביטוי את הייחודיות שלכם

    הייחודיות שלכם באה לידי ביטוי במה ואיך החברה שלכם שונה משאר המתחרים. ייחודיות לרוב יכולה להסתכם במשפט אחד או שתיים המסבירים מה החברה שלך עושה טוב יותר מכל השאר.

  • הגדירו את ההצעה הייחודית שלכם USP

    הצעה הייחודית שלכם זה הבסיס עליו מושתתת החברה שלכם.

    לדוגמא, חברת אפל הגדירה את ה USP  שלה בחוויית משתמש כל מה שהם התכוונו זה לשים את הלקוח במרכז.

    גוגל לדוגמה ה USP שלה יכול להיות הדרך לחבר אנשים באמצעות תוכן ומנגד ה UPS של אמזון זה לספק כל מוצר שהלקוח רוצה במהירות יעילות ועלות נמוכה ככל האפשר.

    שלב ההגדרה של ה USP יכול לקחת זמן אך הוא מרכיב קריטי לבניית המותג. פיצוח ה USP יכול לעזור למכור הרבה יותר וטוב יותר ללקוחות הקימים ולקוחות פוטנציאלים.

  • פתחו את הנכסים העיצובים של המותג שלכם.

    אחרי שהבנת את המותג שלך ואת המרכיבים שמגדירים את זהות המותג שלך (צבעים,פונט, צורה ועוד) הגיע השלב לעבוד על העיצובים הגרפיים ולפתח אלמנטים יצירתיים שיעזרו לך לבנות מותג ולתת חיים לזהות המותג שלך.

    המרכיבים הם לוגו, אתר, עיצוב לרשתות חברתיות, אריזות למוצרים, פליירים פרסומיים דפי נחיתה ועוד.

  • פתחו את הקול הייחודי של העסק שלכם ואיך לתקשר עם הקהל

    ליצירת מותג חזק, זהות מותגית ותמונת מותג טובה חייבים באופן תמידי פורמלי ו א-פורמלי לדבר על המותג שלך הן בתוך הארגון והן מחוץ לארגון.

    תבחר קול ברור למותג על מנת להבטיח שהתקשורת שלך ברורה, ממוקדת ותומכת בעמדה שלך.

    תוודא שהזהות המיתוגית שלך ברורה , חדה ומשפיעה באופן תמידי בשיווק דיגיטלי שלך ובשיווק האופליין.

    הסיפורים, פוסטים, תכנים שלך הן באופליין והן בדיגיטל ואף בעיצוב חבילות המוצרים שלך צריכים באופן תמידי לשתף את הזהות המיתוג שלך.

שלב שלישי - ביצוע בפועל

לאחר שלב הגילוי והפיתוח הלב של הזהות המיתוגית שלך , חייבים לפצח ולפתח את הדרך הנכונה לשגרור החוצה של המותג והזהות המיתוגית באמצעות שיווק מסורתי ושיווק דיגיטלי.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

מאמרים נוספים

בניית פרופיל לקוח

מה זה פרופיל לקוח פרופיל לקוח הוא למעשה תיאור מפורט של לקוח היעד.כל פרופיל לקוח מכיל מידע רב ככל הניתן על הלקוח, מידע המורכב מנתונים

מחקר זהות מותג

לפני שאתה צולל לשלב עיצוב אלמנטים גרפיים של זהות המותג ובונה את המותג שלך , צריך להבין איך המותג שלך כרגע נתפס אל מול הלקוחות

איך בונים אסטרטגיית מותג

מהו זהות מותג? זהות מותג הוא המרכיב הנוסף שהופך את העסק שלך לייחודי ושונה מול כל עסק אחר. זהות מותג כוללת בתוכה אלמנטים עיצוביים(ויזואליים) כגון:

מאמרים נוספים

בניית פרופיל לקוח

מה זה פרופיל לקוח פרופיל לקוח הוא למעשה תיאור מפורט של לקוח היעד.כל פרופיל לקוח מכיל מידע רב ככל הניתן

מחקר זהות מותג

לפני שאתה צולל לשלב עיצוב אלמנטים גרפיים של זהות המותג ובונה את המותג שלך , צריך להבין איך המותג שלך

עינת בלונדר – פיתוח עסקי ופתרונות שיווק מתקדמים

צור קשר עכשיו

052-3604282